Za únavou nestojí pouze nedostatek spánku, ale soubor dalších faktorů, které mohou člověka vyčerpat včetně duševního rozpoložení. My se společně v dnešním článku podíváme na některé věci, které mohou stát v pozadí toho, že se cítíte stále unavení.

Hodně lidí se mylně domnívá, že když přestane cvičit, hned se jim uleví. Což je samozřejmě úplný nesmysl. Zvolnit tempo určitě ano, ale ne přestat s cvičením úplně. Dodržování cvičení po dobu alespoň 20 minut 3 x týdně naopak člověku velmi prospěje. Posiluje se tím kardiovaskulární systém, imunita, navíc cvičení odbourává stres, to vše díky tomu, že se do tkání dostane více kyslíku a živin. Když se budete cítit grogy, dejte si 20minutovou svižnou procházku na čerstvém vzduchu – nebudete rozhodně litovat. Ovšem nejen málo pohybu a sedavý způsob života vede k únavě.

  1. Špatný pitný režim

Pokud během dne přijímáte málo tekutin (ideálně čistá voda), dochází u lidského organismu ke zvýšení spotřeby energie. Nedostatek tekutin (dehydratace) způsobuje to, že se krev stane hustší, což vede ke snížení účinnosti srdce coby tělní pumpy, zpomalí se tok kyslíku i živin do tkání, svalů a dalších orgánů. Jestliže tedy málo pijete, nedivte se únavě, kterou pocítíte.

  1. Jste puntičkáři

Snažíte-li se být za všech okolností ti nejlepší do všech detailů, nutí vás to pracovat mnohdy víc, než je potřeba. Nechceme tím říci, abyste začali odbývat práci, ale naučte se stanovovat si reálné cíle a práci si rozkouskovat – ne ji dělat co nejvíce najednou. V opačném případě (při nereálném cíli) se dostaví frustrace namísto pocitu uspokojení a samozřejmě i únava. Pravdou je, že kolem sebe vídáme často touhu po dokonalosti, honbu za kariérou a úspěchem, nenechte se tím vším semlít. Používejte zdravý selský rozum.

  1. Zbytečně přeháníte

Bojíte se už předem, že vás vyhodí z práce jen proto, že zaspíte? Bojíte se sednout na kolo, protože už předem víte, že si zlomíte při pádu z něj končetinu? Máte strach jet na dovolenou, protože by vás vykradli? Jestliže si vymýšlíte katastrofické scénáře, čtete negativní zprávy apod. tak vyčerpáváte svůj mozek přemýšlením nad něčím, co nelze stejně nijak ovlivnit. Úlevu vám přinese přeladit na stanici pozitivum a začněte s meditací.

  1. Vynecháváte snídani

Potraviny, které lidské tělo přijme, představují pro něj palivo, které používá pro správné fungování. Jestliže snídani vynecháte, pocítíte brzy únavu a pocit, že vám chybí energie (pokud ji nedobíjíte stimulanty, jako je kafe), pak se únava dostaví později, ale věřte, že se dostaví. Totéž platí o dalším jídle, ale snídaně je pro nastartování zkrátka základ.

  1. Špatná strava

U jídla se ještě chvíli zdržíme. Jestliže se cpete polotovary, pak nečekejte žádné zázraky. Z hranolek si tělo patrně příliš velké množství živin nevezme. Totéž platí o laskominách, kterými se snažíte doplnit energii. Chuťové ataky nejsou ničím jiným než voláním vašeho těla o pomoc, že mu chybí vitamíny, minerály, vláknina, zdravé tuky a další živiny.

  1. Nepořádek doma či na pracovišti

Možná tomu nebudete věřit, ale přesně tak to je. Máte-li doma „binec“, pak se tak budete i cítit. Celkový nesoulad a neorganizovanost se podepíše na tom, jak se cítíte. Někteří jedinci jsou schopni fungovat takto celý život, ale najdou se tací, kterým prostě chaotické prostředí ubírá energii. Stačí uklidit a hned se budete cítit lépe.

  1. Jste workoholik

Pracujete, i když máte dovolenou? Neumíte úplně vypnout a užívat si nicnedělání, den volna, odpočinku, relaxace? Šijí s vámi všichni čerti a neumíte posedět na místě, zvolnit, ponořit se do sebe a zkrátka jen načerpávat energii? Pak se nedivte, že se cítíte unavení. Člověk není jen z práce živ. Pracovitost se cení, ale všeho moc škodí a občas je prostě potřeba dobít baterky.

  1. Pijete hodně stimulantů

Nápoje s obsahem kofeinu jsou někdy moc fajn. Kdo by si rád nevychutnal kávičku. Krásně voní, dobře chutná, navodí príma atmosféru. Nicméně studie jasně prokazují, že každé lidské tělo má v tomto ohledu svou mez, kterou když překročíte, uškodíte si. Kofein blokuje látku (adenosin), a ta je klíčová pro spánek. A bez pořádného kvalitního spánku je logické, že se budete cítit unavení.

Mohlo by vás zajímat: Jste sova nebo skřivan?