Crossfit patří k dalším mým oblíbeným stylům cvičení, neboť zahrnuje fitness, cvičení s vysokou intenzitou intervalového tréninku, powerlifting, plyometrics a další. Pro slovo fitness existuje ve Crossfit cvičení není pro každéhoskutečnosti mnoho definicí, ale vysvětlení pro CrossFit je prosté: cílem je vytvořit nejvíce FIT sportovce.

Patří sem tedy mix bonusů z různých druhů cvičení, jako je rychlost, vytrvalost, síla, přesnost, pružnost, hbitost, rovnováha. Člověk cvičící CrossFit zařazuje do svého cvičení od každého něco. Nesoustředí se tudíž pouze na jednostranné cvičení. Může být stejně dobrý v běhu, jako ve vzpírání či dalších sportovních aktivitách. Zkrátka nic jej nezaskočí.

Co je to CrossFit?

CrossFit je plnohodnotným stylem cvičení, jako každé jiné. Po tomto cvičení nebudete sice nejrychlejší, nejsvalnatější, ale budete průměrně coby sportovec nejvšestrannější a tudíž i nejlepší, protože nebudete orientováni pouze na jeden styl. Rozhodně se při tomto cvičení nesetkáte s rutinou, což je asi to, co se mi na tomto cvičení líbí nejvíce – ta rozmanitost.

Lidské tělo má jednu nepříliš praktickou vlastnost, velmi snadno si zvyká na pravidelnou dávku totožné zátěže. Z tohoto důvodů se také u ostatních sportů tréninky cyklují a plánují dlouhodobě. U CrossFit vaše tělo nikdy neví, co na něj čeká při tréninku a tím se cvičení umocní – moje oblíbená filosofie z P90X – matení svalů. Určitě znáte situace, kdy vás po prvních pár cvičeních bolí tělo, ale následující dny si tělo zvykne. U CrossFitu se této scény nedočkáte, jelikož každé cvičení je jiné. Jste zvyklí každé úterý cvičit nohy? U tohoto typu cvičení bude každé úterý jiné – jednou nohy, celé tělo, lehké tlaky, cvičení s vlastní váhou nebo volno.

CrossFit vás neomrzí

CrossFit je prostě nepředvídatelný a cvičíte při něm stále nové a nové cviky – rozhodně ne jedny a tytéž dokola s malými změnami. Toto cvičení definuje funkční cviky, které známe z běžného života, jako je chůze, běh, zvedání předmětů, házení, a to nejen s velkou činkou, ale i kettlebellem, jednoručkou, pytlem s pískem a dalším vybavením. Pokud jste někdy viděli opravdu účinné programy na 3 měsíce, kde jakoby zázrakem lidé totálně vybičovali své tělo k dokonalosti, pak je to na bázi matení svalů a totálního se ničení během cvičení, kde si mnohdy sáhnete za své dosavadní hranice. Když už to nejde – udělejte to ještě aspoň jednou.

Pokud si to tedy hezky shrneme cviky v CrossFitu jsou kompletní cviky s vlastní váhou, činkami, závažím a kardio různého druhu. A aby to nebylo tak snadné, dělí se dále i samotný CrossFit na full body – tedy celé tělo, basics – základy pro začátečníky, CrossFit tabata, CrossFit pro ženy – pro muže, extreme a další. V podstatě jde jen o intenzitu cvičení a zaměření buď na sílu či vytrvalost – styly se mohou mezi sebou různě střídat. Pro lepší představu vkládám video.


Obrázek: pixabay.com