O důležitosti pitného režimu bylo již napsáno mnoho. Přesto většina lidí hřeší a nedodržuje jej. Jedno staré a moudré pořekadlo praví: „opakování, je matka moudrosti“. Proto ve spojitosti s horkými letními dny přinášíme DŮLEŽITOST PITNÉHO REŽIMUmalou osvětu na téma PITNÝ REŽIM.

Je nutné dodržovat pitný režim i v zaměstnání, kde nevyvíjím žádnou fyzickou aktivitu?

Na pitný režim je nutné myslet během celého dne, tedy i v zaměstnání. Nevyvíjíte-li žádnou fyzicky náročnou práci a nacházíte se navíc v klimatizované kanceláři nebo jiném klimatizovaném prostředí, měli byste na pití myslet dvojnásob a dodat tělu přibližně dva litry tekutin. Klimatizace totiž nejenom že vysušuje vzduch, ale především snižuje pocit, že se člověk potí, a tím nabývá falešného pohodlí, i když ve skutečnosti může výrazně dehydratovat. Další výdej vody je, když hodně mluvíte, vydechujete nasycenou vodní páru, takže další ztráta vody navíc.

Je pravda, že by se ve velkých teplech měly pít vlažné nápoje?

Především v letních měsících mnohdy velmi vysoké teploty přímo vybízejí k pití ledových nápojů, protože mnoho lidí si stále myslí, že se tím tělo nejlépe osvěží. To je sice pravda, ale pouze z části – pocit horka se totiž během chvíle vrátí a co je horší, pro lidský organismus pití výrazně chlazených nápojů znamená veliký šok a námahu. Ledové nápoje totiž vyvolají potřebu tvorby vlastního tepla a výsledkem je po chvíli daleko větší pocit horka, který vznikne kombinací vlastního tepla a tepla z prostředí. Organismus totiž musí vynaložit velké množství energie, aby tekutinu v těle ohřál. V horkých letních dnech bych doporučil pít nápoje pokojové teploty –  tedy ani příliš horké ani přechlazené.

Co si myslíte o pití vody ráno – údajně to nastartuje metabolismus?

Pití vody do půl hodiny po probuzení se doporučuje hned z několika důvodů a nejčastějším je právě nastartování metabolismu. Je tím ale myšleno možnost odplavit z organismu zplodiny metabolismu po noci, takže vlastně vyplavujeme možnou únavu, která by nás mohla po ránu zpomalovat a tlumit. Aby to ovšem platilo, důležitá je teplota vody, která by měla být vlažná, nikdy ne studená. Ta totiž našemu organismu způsobuje nejenom velký teplotní šok, což organismus vyčerpává. Organismus musí vynaložit velké úsilí na to, aby ledovou vodu ohřál, což v případě pití vlažné vody neplatí. Pokud navíc do sklenice pramenité vody přidáte šťávu z citronu, prospějete svému tělu ještě mnohem víc – citron má totiž pozitivní vliv na pleť, krevní tlak, pečuje o dásně, ale i čistí krev.

Přejeme vám úžasné léto a nezapomínejte – NA PITNÝ REŽIM. Děkujeme panu Suchánkovi za zodpovězení všech otázek. Pevně věříme, že si z toho vezmete ponaučení. Další zajímavé otázky i odpovědi naleznete zde.