Je to jednoduchý, nenáročný princip, jak dítě co nejvíce zapojit do sociálního prostředí, který má dobrý vliv na jeho vývoj.
Něco z mála historie Montessori
Ten, kdo se zasloužil o tuto metodu, byla Maria Montessori. Pozorovala dlouhé léta chování velmi malých dětí a jako lékařka pracovala s mentálně postiženými dětmi. Založila denní centrum pro chudé děti a zde začala pracovat s touto metodou.
Zjistila, že malé děti (3-5 let) se nejlépe učí v prostředí, připomínající domov, ale také kde jsou vhodné učební pomůcky, které jim poskytují zkušenosti, přispívající k jejich růstu a sebemotivací. Teorie Marie Montessori je fakt, že děti musí být respektovány jako nezávislé osoby, mají svoji individualitu, a liší se jeden od druhého. Děti se rozvíjejí díky smysluplné činnosti. Toto učení je vhodné pro děti od narození do 6 let. Je to především dobrý základ a start do života, kterým poté dítěti umožní se rychleji vyrovnat s různými nástrahami života. Maria touto metodou silně zapůsobila na rodiče po celém světě. Každý rodič si přeje jen to nejlepší a tohle je jedna z možností, jak to udělat.
Montessori školy
V Montessori třídách nejsou žádné lavice, nestojí u tabule a nedělají to, co jim učitel řekne. Děti různého věku pracují na společných projektech. Někomu to jde od ruky, jiný zase neposedí, nebo jen tak kouká po ostatní. A právě o tom to je. Zaujmout na danou věc, jako by to byla hra. Každý má své představy, cíle a tak učitel nechá volný průběh této věci, pomůcky. To je jakási svobodná volba, jak docílit smysluplné činnosti.
Čím je Montessori tak jedinečnou metodou?
Je to přístup ke každému dítěti zvlášť. Základním cílem Montessori metody je pomoct každému dítěti dosáhnout svých kvalit, potenciálů ve všech oblastech života. Tato činnost podporuje vývoj nejen společenského chování, emocí, koordinace malých i velkých svalů, ale i sebe-uvědomění.
Základem je tedy prostředí, kde dítě vyrůstá, kde se snaží rozvíjet, ale také samotné pomůcky, které nabádají dítě k pozorování, získávání informací.
FreeDigitalPhotos.
Komentáře