V asijské kuchyni se mořské řasy používají od nepaměti, nicméně také u nás se v posledních letech těší čím dál větší oblibě, což je jen dobře. Mořské i sladkovodní řasy mají prokazatelně blahodárný vliv na lidské zdraví a do jídelníčku se zařazují snadno.

Jsou plné minerálů, vitamínů a dalších cenných látek. Budete-li je konzumovat pravidelně, můžete se těšit nejen lepšímu zdraví, ale ochrání vás i před řadou onemocnění. Mořské řasy jsou různé druhy řas a rostlin vyskytujících se v moři, ale zapomenout nesmíme ani na sladkovodní řasy.

Mořské a sladkovodní řasy

Zatímco ty mořské jsou většinou jedlé u sladkovodních tomu tak není. Tam jsou výjimečně řasy jedlé – většinou však nepoživatelné či pro člověka dokonce jedovaté. Mořské řasy dělíme i podle barev.

Rozdělení mořských řas

Mořské řasy máme: hnědé, červené, zelené a modrozelené. Mimo barevného rozlišení se liší i velikostí. Některé jsou velmi malinké a jiné dosahují až 65 metrů. V mořském světě mají řasy nezastupitelnou roli, protože jsou hlavním zdrojem potravy pro mnoho mořských živočichů. Mimo to slouží už tisíce let jako potrava lidí, oblíbené jsou převážně v japonské a čínské kuchyni.

K nejběžnějším používaným řasám v kuchyních patří: Klep, Nori, Arame, Kombu, Mořský salát, Dusle, Wakame, Agar, Chlorella, Spirulina. Mořské i sladkovodní řasy jsou bohaté na stopové prvky a minerály. Často jsou také nazývané, jako mořská zelenina.

Co vše řasy obsahují?

V jedlých řasách najdeme sacharidy, bílkoviny, vlákninu, hořčík, mangan, vápník, měď, jód, vitamín K, sodík, draslík, fosfor, kyselinu listovou, omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, vitamíny A, C, E, skupinu vitamínů B, cholin. Většinou v sušeném stavu obsahují větší koncentraci živin než čerstvé.

Chlorella a Spirulina obsahují dokonce 2 x více bílkovin než jiné druhy řas a navíc obsahují i všechny esenciální aminokyseliny, jež lidské tělo potřebuje. Odborníci se shodují, že mořské řasy jsou výtečným zdrojem vitamínu B12, který se přirozeně nachází pouze v potravinách živočišného původu (maso, drůbež, mléčné výrobky, vejce). Dále jdou mořské řasy zdrojem antioxidantů, takže chrání před rakovinovým onemocněním.

Proč konzumovat mořské řasy?

  • Povzbuzují činnost štítné žlázy
  • Zlepšují zdraví srdce
  • Pomáhají stabilizovat hladinu glukózy v krvi
  • Podporují hubnutí
  • Posilují obranyschopnost organismu
  • Blahodárně působí na trávicí trakt
  • Jsou prevencí nádorového onemocnění
  • Přispívají ke zdravé a pěkné pokožce

Na závěr – není řasa jako řasa

Všeho moc škodí a určitě by nebylo dobré ládovat se řasami stále. Jejich nadměrná konzumace může narušit proces ředění krve a poškodit funkci ledvin. Některé druhy mořských řas mohou obsahovat vysoké koncentrace sodíku a draslíku – což škodí osobám s onemocněním ledvin. Obsahují dost vitamínu K, který se nemusí snášet s medikamenty na ředění krve, tudíž v tomto případě je na místě porada s lékařem. Řasy do zdravého jídelníčku samozřejmě patří, ale důležitý je druh, odkud pochází (aby nebyly spíš zdrojem chemikálií) a s množstvím to nepřehánět. Než si koupíte řasy domů, prověřte si zdroje.

Obrázek: pixabay.com