Myslíte si, že někteří lidé dostali do vínku rychlejší metabolismus, který jim umožňuje sníst cokoliv, aniž by přibírali? A hrají v rychlosti metabolismu nějakou roli potraviny a doplňky stravy? V dnešním článku vám prozradíme něco málo o metabolismu a jeho třech složkách.

Proč mají někteří lidé zpomalený metabolismus

První složkou je bazální vs. klidový metabolismus, ten se liší u žen a mužů. Dále má na něj vliv věk, váha, podíl tukové a svalové hmoty, stres a dokonce i diety, odtučňovací kúry a hladovění. Druhou složkou je termogeneze, tu odborníci definují jako zvyšování produkce tepla v organismu teplokrevných živočichů. K tvorbě tepla dochází díky metabolických procesů, kdy je výsledkem mimo jiné odbourávání tuků, díky čemuž získává tělo žádoucí příjem energie. Odbourávání tuků prostřednictvím termogeneze je objektem zájmů výrobců potravinových doplňků, a tím tedy i řady zájemců o redukci váhy.

K třetí složce patří energetický metabolismus, který je podmíněn příjmem energie z potravin a patří rovněž k důležitým faktorům, jinak tělo přepíná do šetřícího režimu a vystačí si s tím, co má – zpomalený metabolismus. Nejčastější omyl u hubnutí je dlouhodobá restrikce příjmu energie, kalorií. Chcete-li skutečně zhubnout trvale místo jojo efektu nešiďte své tělo o energii. Jezte zdravě, méně, ale často a přidejte pohyb.

Bazální aneb klidový metabolismus

Bazální metabolismus je tím, co většina osob myslí, když se vyjádří, že má někdo rychlý či pomalý metabolismus. Opravdu někteří lidé spálí kalorie rychleji než jiní? Odpověď zní jednoznačně – ANO. Může za to životní styl a různé diety.

Na zrychlení metabolismu existuje celá řada postupů. Od potravinových doplňků, léků, čajů, bylinek, až po některé potraviny. Nejpřirozenější a nejlepší způsob však je změna stravování a životního stylu + pohyb.

Diety zpomalují metabolismus

Mnohé vědecké studie prokázaly, že omezením příjmu kalorií (diety) se zpomalí klidový metabolismus – tělo se snaží hospodařit s energetickým výdejem. A čím více jej omezíte, tím větší bude snížení. V jednom pokusu obézní pacienti drželi dietu s velmi nízkým příjem kalorií (800 kalorií denně). Během doby tohoto pokusu se jejich klidový metabolismus snížil o téměř 25%. Uklidňující zprávou je, že i při určitém zpomalení metabolismu se ještě stále dá zhubnout – bude to však trvat mnohem déle a nikdo vám nezaručí trvalý efekt.

Právě proto tvoří fyzická aktivita klíčovou součást jakéhokoliv snažení o zhubnutí. Je to pohyb, který nutí tělo pálit více kalorií, a tak vyrovnává zpomalení metabolismu. Učiníte-li kompromisy ve svém jídelníčku, spíše než byste přešli na nějakou dietu či odtučňovací kúru a přidáte pohyb, uděláte lépe. Studie dále prokázaly, že jakmile člověk dosáhne stabilní nižší váhy, bude jeho metabolismus přibližně stejný, jako u člověka, který nikdy s nadváhou nebojoval.

A co metabolické typy?

Někteří poradci na výživu uvádějí, že by se člověk měl stravovat různě v závislosti na svém metabolickém typu. Ovšem nikde nejsou potvrzeny výsledky. Má to být na základě odlišných schopností trávit bílkoviny, sacharidy a tuky. Ať už člověk chce nebo nechce zhubnout, jídelníček by měl být bohatý na zeleninu, ovoce, celozrnné obiloviny a především pak na kvalitní zdroje živočišných i rostlinných bílkovin. I zde je zakopaný pes.

Většina lidí trpících nadváhou přijímá ze své stravy (zvlášť s rostoucím věkem) čím dál méně bílkovin – proteinu. Bílkoviny patří k složkám s nejvyšším termickým efektem jídla. Znamená to, že na zpracování bílkovin se spálí nejvíce kalorií. Hledáte-li opravdu metabolický zázrak – jmenuje se POHYB. Kombinace fyzické aktivity, zdravého stravování a potravinových doplňků dodávající tělu vše, co v běžné stravě chybí je klíčovým faktorem pro rychlejší metabolismus.

Chcete-li opravdu hubnout a neztrácet místo tuků svalovou hmotu – pořiďte si pomocníka jménem protein a zařaďte do svého života zdravou stravu i pravidelný pohyb! Hodně štěstí a trvale nízkou váhu.

diety, metabolismus, obezita

Důvody zpomaleného metabolismu

  • Málo pohybové aktivity
  • Diety a hladovění – šizení organismu
  • Stres
  • Nedostatek spánku
  • Špatné stravovací návyky
  • Špatná funkce některých vnitřních orgánů (štítná žláza apod.)
  • Nedostatečný pitný režim

Více o metabolismu: 7 tipů jak nakopnout metabolismus

Obrázek: pixabay.com