Quinoa je také nazývána obilím Inků. Řadí se k superpotravinám bez lepku a pomáhá s detoxikací. V kuchyni má pestré využití – připravíte jí na sladký i slaný způsob. Dokonce ji zkoumá i NASA jako Quinoa sušenky s macoupotravinu vhodnou pro astronauty.

Díky ní lze obohatit svůj jídelníček při redukční dietě a je výborná rovněž pro vegany, vegetariány a lidi s potravinovými alergiemi. Quinoa je doslova výživovou bombou s vysokou nutriční hodnotou – má vysoký podíl bílkovin s vyrovnanou skladbou aminokyselin, obsahuje řadu významných minerálů: železo, vápník, draslík, zinek, hořčík, vitamíny a vlákninu. Naleznete v ní pestrou škálu živin, jako je riboflavin, thiamin, beta-karoten, kyselina listová a vitamín C.

Maca a její vliv na lidské zdraví

Maca přezdívaná také peruánský ženšen či peruánská viagra obsahuje zhruba 59% sacharidů, 10% bílkovin, 8,5% vlákniny a 20 aminokyselin (7 z celkem 8 esenciálních). Je bohatá na fosfor, vápník, hořčík, draslík, sodík, síru, železo a obsahuje stopové prvky: jod, zinek, selen, měď, mangan, bismut. Rovněž je bohatá na vitamíny skupiny B, C, E a karoteny.

Když pomineme všechny její příznivé vlastnosti kolem sexuality a libida, působí proti duševní vyčerpanosti, posiluje imunitu, brzdí stárnutí, podporuje růst svalové hmoty, spalování tuků, zvyšuje sílu a vytrvalost. Jedná se v podstatě o přírodní alternativu steroidním anabolikům pro sportovce (bodybuilding) pro svůj vysoký obsah sterolů: kampesterol, sitosterol, ergostelor, ergostadienol, brassikasterol. Již pravděpodobně tušíte, proč maca patří k vyhledávaným potravinám sportovců.

Jak na výrobu sušeneksušenky

Potřebovat budeme vařenou quinou – půl hrníčku, 1 banán, 2 doměrky čokoládového proteinu, 1 PL mandlového másla, PL kakaa, 1 kávová lžička maca. Banán rozmačkáme na kaši a smícháme všechny uvedené ingredience do kaše.

Plech si vyložíme pečícím papírem a vymažeme olejem – klademe na něj hromádky, které vidličkou rozplácneme. Dolů do trouby vložíme hrnec s vodou (sušenky se jinak rády přichytávají k papíru). Pečeme v předem vyhřáté troubě 10 minut.

Náš tip

Přidáme-li do těsta mleté ořechy nebo kokos a kakao, vznikne tuhá hmota, ze které můžeme tvořit „fitness kuličky“. Ty skladuji v mrazničce – mám tak po ruce mls, když mě přepadne na něco chuť. Případně jsou výtečné před i po tréninku. Z poloviny těsta lze upéci sušenky a druhou polovinu můžete využít na výrobu kuliček. Já zvolila druhou variantu – 12 sušenek a zbytek kuličky.

Obrázek: pixabay.com