Naplánovat svatbu není jednoduché pro profesionály ze svatebních agentur, natož pak pro ty, co se do něčeho takového pouštějí poprvé. Jen málokdo totiž ví, kolik věcí je nutné naplánovat, vyřídit, objednat, nakoupit a zorganizovat tak, aby vše v jeden den perfektně „klaplo“. Nechceme vás ale jenom strašit. Poradíme vám, s čím začít a především, jak na to jít chytře.

Perfektní svatba nemusí stát statisíce

I perfektní svatba se vším všudy se dá zorganizovat tak, aby vás jeden den v životě nezruinoval na dalších 20 let. Před plánováním, v jakém stylu se svatba ponese či jaké květiny zvolíte na svatební stoly, si určete jasný finanční strop. Krom dosavadních úspor navíc zvažte i to, zda nelze do svatby ušetřit ještě něco navíc. „Mnoho párů má v rodinném rozpočtu rezervy, o kterých ani neví. Například díky tzv. partnerské konsolidaci mohou páry žijící ve společné domácnosti sloučit půjčky obou partnerů do jedné a ušetřit každý měsíc až 1 500 Kč,“ říká Cyril Křůpala ze společnosti Cofidis.

Matrika jako výchozí bod

Pokud máte stanovený rozpočet, máte před sebou už jen příjemnější a příjemnější „starosti“. Nejdříve zaskočte na matriku a stanovte datum svatby, od něhož se bude vše odvíjet. Nicméně počítejte dopředu s variantou, že hodně termínů může být zabraných, protože většina matrik je vypisuje již na podzim. Termín pak s co možná největším předstihem sdělte rodině a přátelům, abyste se vyhnuli situaci, že na Vaší svatbě bude chybět někdo důležitý.

S čím byste měli počítat: Správní poplatek na matrice, poplatek za obřad

Kostel, louka nebo třeba balón?

Pokud se chcete nechat oddat při seskoku z letadla, pod hladinou jezera nebo třeba v balonu, s rezervací s největší pravděpodobností nebude problém. Na tradičnějších místech jako je zámek, kostel nebo obřadní síň si ale raději udělejte rezervaci hned, jak půjdete z matriky s termínem. Mimo to, že si za obřad na oblíbených obřadních místech připlatíte mnohdy i několik tisíc korun navíc, počítejte i s tím, že bývají obsazena i několik měsíců dopředu. Podobné je to i v případě výběru místa na svatební hostinu či afterparty.

S čím byste měli počítat: Pronájem místa obřadu, pronájem místa na svatební hostinu

Nechte se inspirovat – třeba od kamarádek nevěst

Nevíte, jakou oslovit květinářku, do jakého salonu zajít pro šaty, kde pořídit dekorace či jaké kadeřnici a vizážistce se svěřit ve svatební den? Nezoufejte! Zapátrejte v paměti, na jaké svatbě vám bylo příjemně, a pozvěte dotyčnou nevěstu třeba na oběd. Dozajista vám ráda poskytne cenné rady, tipy, nebo kontakty na dodavatele, s kterými byla spokojená. Nejenom že Vám takováto setkání mohou pomoci při čerpání inspirace, ale navíc ušetří hodně času a peněz. U již ověřených dodavatelů se vám totiž patrně nestane, že nebudete spokojeni či nemile překvapeni.

Pokud jste načerpali inspiraci a máte jasnou představu, v jaké duchu se svatba ponese, můžete dosadit konkrétní obrysy všemu ostatnímu. Vyberte si svatební šaty, kapelu, fotografa, květiny, dort, dekorace, svatební menu a oznámení, poraďte se s kadeřnicí, vizážistkou a nezapomeňte ani na hudební doprovod k obřadu či dekorace na svatební tabuli. Především ale nezapomeňte, že na to všechno nejste sama. O pomoc můžete požádat nejenom partnera či svědky, ale i rodinu a kamarády, kteří se také jistě rádi zapojí do příprav. Navíc vám například upečením svatebního dortu nebo tvorbou originálních dekorací mohou ušetřit finance, které lze použít třeba na vysněné svatební šaty.

S čím byste měli počítat: S výdaji za vše výše uvedené 🙂 

Obrázek: pixabay.com