Dnes je doba plná spěchu. Jsme zavalení různými informacemi, řadou činností, zaměstnáním, a to vše v konečném součinu způsobí, že padáme doslova únavou. Tu pak zaháním kávou a jinými nápoji, pro povzbuzení. Přitom stačí jen tak málo – naučit se aspoň chvíli odpočívat.

Zastavit se, vypnout, hodit si krátkého šlofíka a načerpat novou energii. Připadá vám desetiminutový spánek jako zbytečnost? Pak se pletete, protože i krátký spánek dokáže s lidským tělem skutečné zázraky.

I 10 až 20 minutové zdřímnutí dokáže člověka nabít novou energií a stanete se efektivnějším a rychlejším. Někteří lidé to vědí a nedají na šlofíka po obědě dopustit, jiní se naopak cítí ještě více polámaní. Proč je tomu tak? Jestliže spíte totiž déle než půl hodinu, upadnete do hlubšího spánku, takže po probuzení se musí vaše tělo nejdřív vzpamatovat a opět nastartovat. Zatímco u spánku trvajícího do půl hodiny – ideálně tedy 10 až 20 minut, tělo do hlubokého spánku nepřechází.

Dobijte si baterky krátkým spánkem

Zkuste si představit lidské tělo jako nějaký přístroj, který celý den používáte. Třeba počítač. Čím déle na něm pracujete, tím více se přehřívá, seká a má výpadky. Vypnutím a zapnutím se restartuje a můžete opět pokračovat v práci bez problémů. Když mu dopřejete krátkou pauzu, bude opět plně fungovat. Podobné je to i s lidským tělem a únavou. Ideální délka záleží na vás. Jednak jak moc se cítíte vyčerpaní a jaké jsou vaše možnosti. Krátké zdřímnutí do maximálně 20 minut je ideální pro dobití baterií a zvýšení pozornosti.

Proč nespat 30 minut a déle?

Jestliže si vyloženě nejdete lehnout s tím, že se prospíte, jak dlouho chcete, pak 30 minut není vhodná doba, protože jak jsme již uvedli, člověk upadne do hlubšího spánku – což může vyvolat tzv. spánkovou opilost. Po probuzení budete další půl hodinu, jako by vás někdo praštil palicí po hlavě. Nicméně výhody půl hodinového a delšího spánku se tak či onak projeví, jen to nebude hned, ale až se tělo srovná s počátečním šokem.

Obrázek: pixabay.com