S různými formami závislosti na cukru se potýká většina dnešní civilizované společnosti. Někteří o ní nevědí a ti, co tuší, stejně nemají vůli si sladké laskominy odepřít. Jsou důvody, proč je začít omezovat? A čím nejlépe sladit? Na otázky odpoví Petra z Kuchyňského studia Gorenje v Praze.

Nic víc než energie

Běžně užívaný bílý cukr (sacharóza) je produkt vyráběný tzv. rafinací z cukrové třtiny nebo cukrové řepy. Při tomto procesu je vybělen, zbaven nečistot, bohužel však i minerálů. Ve výsledku tedy kromě toho, že dodává našemu tělu energii, nemá pro náš organismus velký přínos.

Cukr patří mezi sacharidy, které tělo z energetického hlediska potřebuje (kolem 50 % vzhledem k ostatním živinám), nicméně by si mělo vystačit s těmi v přirozených formách. Sacharidy jsou totiž obsažené v běžně konzumovaných plodinách. Doslazování cukrem je tedy sekundární potřeba. Ta má i několik o něco málo zdravějších alternativ, mimo jiné například nerafinovaný třtinový cukr nebo přírodní sirupy (agávový, čekankový, kokosový ad.).

Proč se krotit

Sama o sobě nám jakákoliv forma cukru neškodí. I dříve lidé pokrmy různě doslazovali (např. řepnými sirupy), dnes nám však přeslazené pochutiny, jako je čokoláda, sušenky, sladké pečivo, kvůli své atraktivní chuti nahrazují i běžnou stravu. Přitom právě nadměrnou konzumací jednoduchých cukrů v nich obsažených si zaděláváme na zdravotní problémy.

Pokud je naše strava nevyvážená, cukr v našem těle vytváří nezdravé kyselé prostředí, což může přispívat ke kvasinkovým infekcím nebo k onemocnění střev. Kromě obezity, kazících se zubů, akné a rychlého stárnutí se můžeme při nezdravém příjmu cukru potýkat s oslabenou imunitou, onemocněním srdce, ale i s výkyvy nálad, migrénou a depresemi. Fyzicky aktivní lidé mají se vstřebáváním cukru menší problém, ohroženými jsou však především ti, kteří nemají dostatečnou pohybovou aktivitu – těm může hrozit i cukrovka.

Postupné odvykání

Pokud si od raného věku zvykneme na doslazování, na výraznou sladkou chuť a rychle zvednutou náladu a energii, velmi snadno si vypěstujeme závislost. Ta může způsobovat i nezdravý přístup k jídlu a nechutenství. To ostatně můžeme pozorovat hlavně u dětí.

Pokud konzumujete sladké a na živiny málo bohaté průmyslově zpracované potraviny a máte ještě k tomu sedavé zaměstnání, měli byste cukr v jídelníčku začít omezovat. Stačí, aby si vaše chuťové pohárky odvykly od extrémně sladkého. Toho docílíte postupným snižováním dávek. Tak jako u drogově závislých, vám to asi nepůjde hned. Pravděpodobně se totiž budete potýkat s abstinenčními příznaky, jako je skleslost, apatie, nervozita, agresivita, nutkavá chuť na sladké.

Na otázku, které potraviny jsou z tohoto hlediska nevhodné, odpověděla výživová poradkyně Jiřina Mačková: Jsou to například některé druhy snídaňových cereálií a různých mysli, raw nebo proteinových tyčinek, které obsahují velké množství cukru či glukózovo – fruktózový sirup, ztužené tuky a další aditiva.

Pozor na náhražky

Ve fázi omezování cukru můžeme tělu nabídnout alternativy. Umělá sladidla nejsou vhodnou volbou, mohou našemu tělu při dlouhodobém užívání uškodit mnohem více, proto sáhněte raději po medu, nebo třeba melase. Vyhnout bychom se měli glukózovo-fruktózovému sirupu, který se často využívá jako levná náhražka přidaného cukru v různých cukrovinkách. Bohužel má na náš organismus kvůli velkému obsahu fruktózy mnohem horší dopad, nežli má klasický cukr.

Samozřejmostí je začít dbát na pestrou stravu, jejíž složení nám pomůže živiny v těle harmonizovat. Dopřávejte si kvalitní maso, zeleninu, luštěniny, ořechy a semena, vejce, sýry. Věřte, že se vám organismus odvděčí vitalitou a mnohem lepší pocit a trvalejší energií, nežli tou krátkodobě vyvolanou, po tom co jste spořádali koblihu a zapili ji limonádou.