saunaMístem, kde se saunování provádí je sauna. Sauna je vyrobena především ze dřeva, vyhřívána dřevem, s dřevěnými polohovacími lehátky a krbem uprostřed. Na trhu existuje spousta typů. Ať už je to pro jednoho člověka, či více lidí. Vytápění se provádí nejen dřevem, ale také elektřinou. Ceny jsou od 10 000 až 120 000 Kč, někdy i více. Záleží to na kvalitě dřeva, velikosti suny a dalších vymoženostech jako je například sprchový kout, či malý bazén.

Saunování je nejvíce populární v severských státech. Není se čemu divit. Už samotný název sever mnoho napoví. Zima, chlad a slunce vykoukne jen pár dní v roce. Někdo má rád zimu, ale většina lidí miluje slunce, teplo. Slunce, které vyhřeje naše tělo, dodá vitamín D, zlepší náladu a nabije nás spousty energie. Ale když není? Jak ohřejeme naše tělo? Buď se teple oblečeme, sportujeme, milujeme, ale také saunujeme.

Něco málo z historie

Saunování má mnoholetou historii. První zmínka o sauně je z dob 6000 let př.nl v Egyptě. Egypťané si dopřávali dostatek času na svoji čistotu těla a k tomu používali nejen „kosmetické přípravky“, hedvábné látky, ale také bylinné koupele, nazývané lázněmi. Tyto lázně byly přístupné všem. Hygiena byla základ společenstva. Dobře si uvědomovali zázračných účinků nejen lázní, ale také bylinek, různých mastí.

Další písemnou zmínkou o sauně je z dob starověkého Řecka – Ŕímanů. Římané, měly rády společnost. Často si tam povídali, malovali, zpívali, obchodovali aj. Lázně tedy plnily funkci nejen očistnou, léčebnou, společenskou, ale také relaxační, obchodní. Jejich život bez sauny, by si těžko mohly představit. Sauna byla jakýmsi druhým domovem.

Dnešní saunování

Tyto léčebné účinky jsou v dnešní době velikým přínosem pro naše zdraví. Nepomáhá nejen k lepší kondici, podporuje náš imunitní systém, ale také psychice. V dnešní době jsme často vystaveni velkému stresu, máme málo času pro sebe a neustále jsme pod nějakou hrozbou nemocí. Zkuste trochu zpomalit, odpočinout si, načerpat nových sil, energie. To a mnohem více nám pomůže k rychlejší regeneraci těla, duše, mysli. Saunování můžeme provádět po celý rok. Nejvíce však saunu oceníme v zimním období. Ten, kdo se pravidelně saunuje je mnohem zdravější, čilejší, krásnější.

 Co přináší saunování našemu tělu

  • Podporuje náš imunitní systém.
  • Čím častěji se saunujeme, tím jsme zdravější. Jsme méně náchylní na nachlazení, kašel rýmě.
  • Dochází k vyššímu výkonu srdce a tím se povzbudí náš krevní systém.
  • Pravidelné návštěvy sauny ocení především lidé, které trápí studené nohy, ruce.
  • Má příznivé kosmetické účinky. Tělo se značně okysličuje, rozšiřují se kožní póry a tím je stává kůže vláčnější, jemnější. Navíc se kůže zbavuje nečistot, mazu. Napomáhá také vlasům, zvýšená prokrvenost prospívá k obnově a výživě vlasových kořínků.
  • Podporuje proces hubnutí.
  • Zmírňuje bolesti kloubů, svalů.
  • Saunování je doporučeno pro lidi, trpící chronickými záněty dýchacích cest, průdušek, ale také astmatikům.
  • Má pozitivní vliv na naši psychiku. Člověk se uvolní, zapomene na starosti, bolesti, zbaví se stresu, nervozity, deprese a načerpá novou energii.

Saunování má mnoho kladných vlivů na naše tělo. Důležité je to, abyste objevili tuto relaxační, zdravou metodu.

 Jaké jsou zásady správného saunování?

pomucky sauny

  • Než začnete se saunování, poraďte se svým lékařem. On jediný ví, jaký je váš zdravotní stav. Saunování není vhodné pro každého. Zvláště pro pacienty trpící s vysokým krevním tlakem, onemocnění srdce a jiné.
  • Jste-li zdráv, můžete vstoupit.
  • Co musíte mít s sebou? Kosmetickou tašku, ve které nesmí chybět: dva ručníky, případně větší bílé prostěradlo, sprchový gel, šampon, hřeben, přezůvky, masážní žínku a my ženy „malovátka“.
  • Než vstoupíte do sauny, ženy musí být odlíčeni a poté se osprchujete vlažnou vodou.
  • Do sauny si vezměte ručník, na který si sednete, či lehnete, prostěradlo, do kterého se můžete zabalit (jste-li stydlivý člověk), a masážní žínku. Tato pomůcka vám pomůže se rychleji zbavit nečistot, mazu ale také rychleji prokrví kůži.

Doba saunování

Pro začátečníky je vhodná doba prvních 5 minut, sedět by měly na nejnižších patrech lavic, kde je teplota nižší, než nahoře.  Poté by ze sauny měly vyjít, krátce se osprchovat vlažnou vodou, sednout si, či lehnout na lehátko a pár minut odpočívat. Toto se opakuje ještě 2 krát. Poslední fází saunování je odpočinek. Ten by si měl dopřát každý, alespoň půl hodiny.

Pitný režim

Tělo při této aktivitě ztrácí mnoho vody. Potíte se a potíte, cítíte se unaveni, někdy i začne bolest hlavy. To je první známka toho, že tělo nutně potřebuje vodu. Pravidelně tedy doplňujte tekutiny, ať už je to čistá voda, minerálka, zeleninové, ovocné šťávy.

Kdy do sauny nechodit

Jste-li nemocen, máte rýmu, kašel, bolesti zad, kloubů, svalstva a jiné. Pocení a střídání teplot našemu tělu při nemocen nepřispívá, výrazně tím zhoršuje náš zdravotní stav.

Fotografie publikována se svolením Praisaeng and Worradmu  Photography/FreeDigitalPhotos.