Není to tak dlouho, co jste se vrátila z porodnice domů a celý váš svět se motá jen kolem narozeného děťátka? Přestože vás péče o miminko plně zaměstnává, kladete si tu a tam pravděpodobně otázku, jak se opět dostat do formy a zhubnout nějaké to kilo. Jak má maminka čerstvě po porodu zhubnout, aniž by tím uškodila sobě i děťátku?

Ačkoliv jste nějaký ten pátek s miminkem doma, ještě jste se pořádně nezastavila. Máte mnoho starostí s tím, jak zajistit miminko na tomto světě. Přesto nezřídka většina žen těsně po porodu uvažuje, jak se dostat zpět do formy a přiblížit se původní váze. Ovšem ne vždy to jde tak snadno a hlavně rychle.

Proč je tomu tak?

Největším nepřítelem hubnutí je nepravidelnost, nedostatek času, málo spánku, celková únava. Dobrou zprávou snad je, že po porodu zhubnete přibližně 7 kg samy od sebe. Váhový úbytek je způsoben hmotností děťátka, zvýšenou hmotností dělohy, zadržovanou tekutinou, plodovou vodou a placentou. Další úbytek kilogramů závisí od toho, jaké byly a jsou vaše stravovací návyky, duševní pohoda a pohyb.

Klíčový je jídelníček

V případě, že kojíte, budete pravděpodobně pociťovat větší hlad, než kdy jindy. Problémem neúspěšných snah shodit nějaké to kilo nebývá pouze v množství potravy, ale v jeho skladbě a rozložení. K hubnutí je zapotřebí skloubit pravidelnost jídla, pohyb a spánek. Klíčovým aspektem je přijímat menší dávky jídla, ale častěji a pokud možno, co nejpestřeji. Ke kojení si dejte sklenici čisté vody a malou svačinku, doplníte tím energii (tělo nebude vyžadovat příjem energie chuťovými ataky). Dbejte toho, aby vaše strava byla bohatá na bílkoviny, vhodné sacharidy, zdravé tuky, vlákninu.

Pohyb jako kamarád

Pokud jste byla dříve zvyklá sportovat, pak vám hubnutí půjde lépe. Po porodu se ke sportovním aktivitám vracejte pozvolna. Doporučuje se začít procházkami a střídání pomalého a rychlejšího tempa. Pravidelné procházky zaručují postupné zlepšování fyzické kondice. Určitě nesedejte hned na kolo nebo neobouvejte běžeckou obuv. K procházkám přidejte protahovací cviky a cviky na posílení pánevního dna. Po šestinedělí je možné začít s lehkým aerobikem, procvičováním zádových a břišních svalů. Vždy poslouchejte, co vám říká vaše tělo, a nepřepínejte se.

Relaxace a odpočinek

Pamatujte na to, že hubnutí je také záležitost mysli – nejen těla. Psychika se odráží nejen na vizáži (tváři), ale i postavě. Snažte se vyhýbat zbytečným stresům, nebuďte na sebe přísná, nemějte přemrštěné nároky a mějte se ráda i s momentálními kily navíc. Pokud to půjde – odpočívejte, protože unavený člověk má blízko k depresím.

Obrázek: pixabay.com