SacharidySacharidy k našemu životu neodmyslitelně potřebujeme a byť je z nich mnoho z vás v rozpacích, jsou nezbytnou součástí naší stravy. Jejich úkolem je nejen dodat vašemu tělu energii potřebnou pro nejrůznější fyzické aktivity, ale zároveň jsou zdrojem nestravitelné vlákniny, která je potřeba ke správnému fungování procesu trávení. Sacharidy lze dle počtu cukerných jednotek vázaných v molekule rozdělit na tři skupiny: monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy. Zatímco některé sacharidy jsou produktem rostlin – škroby, cukry, lignin – existují i sacharidy živočišného původu – glykogen.

Sacharidy v potravinách

Sacharidy jsou součástí mléčných produktů, vyskytují se rovněž i v produktech rostlinného původu. Mají-li sladkou chuť, nazýváme je cukry. Sladce mohou chutnat i disacharidy, mezi které patří sacharóza – sladový cukr, řepný cukr, mléčný cukr. Hlavním monosacharidem potravin je glukóza společně s fruktózou, přičemž oba tyto cukry naleznete ve větším množstvím v ovoci, kdy se jejich obsah liší nejen vzhledem k samotnému druhu ovoce, ale i vzhledem k jeho zralosti nebo způsobu zpracování. Sacharidy jsou obsaženy i v medu, vínech, luštěninách či zelenině.

Druhy sacharidů

Jak již bylo řečeno v úvodu dnešního článku – sacharidy se rozdělují na tři skupiny:

  • monosacharidy
  • oligosacharidy
  • polysacharidy

Mezi oligosacharidy patří disacharidy sacharóza, laktóza a maltóza. Nejbohatším zdrojem komplexně složených sacharidů – polysacharidů – jsou luštěniny, obiloviny, zelenina a ovoce. Polysacharidy se dále dělí podle jejich schopnosti štěpit se prostřednictvím lidských enzymů na využitelné polysacharidy a nevyužitelné polysacharidy.

Proč jsou pro naše zdraví tak důležité?

Není žádný pochyb o tom, že naše tělo sacharidy jednoduše potřebuje, ovšem i přesto, že se pro nás zdají tak nezbytné, nesmí se to s nimi přehánět. Pravda je taková, že pokud vaše tělo zaznamená nadmíru sacharidů, vede to k obezitě a v opačném případě je tento fakt příčinou čerpání energie ze svalů. Pokud to se sacharidy přeženete, začne si vaše tělo hromadit energii do tukových zásob. Naopak budete-li mít v těle nedostatek sacharidů, povedete to k odbourávání tukových zásob a zároveň i k úbytku svalové hmoty.

Obrázek: pixabay.com