Vůně těla zve na hostinu lásky, nikoliv jeho krása – 1. část

Vůně tělaZ našich pěti základních smyslů, kterými jsou zrak, chuť, hmat, sluch a čich, je právě ten poslední, který hraje roli ve výběru vůní. Ta z vůní, která je našemu čichu nejpříjemnější, se stane člověku tou nejoblíbenější, ke které se může stále vracet.

Začalo to už dávno

Už v dávnověku lidé zjistili, že jim voní bylinky a naučil se s nimi pracovat. Používali je na provonění kůže, vlasů, oblečení. Je to podobné, jako když si dnes my vybíráme šampony a aviváže podle toho, jestli nám jejich vůně je nebo není příjemná.

Člověk byl vůněmi tak okouzlen, že je začal sám vyrábět a míchat. Poté, co se už dávno používaly bylinky a pryskyřice, začali lidé používat také první parfémy, totiž zahřívané vůně (původní latinský význam byl „nakuřovat“ vonným dýmem).

Historie vůní je obsáhlá a různorodá. V Egyptu se užívaly hojně vonné oleje, Římané začali jako první používat skleněné flakonky. V Arábii začali používat destilační přístroje, které známe i dnes. Moderní parfumerie, jak ji známe dnes, pochází z 19. století. Tehdy začaly vznikat první firmy, které vyráběly parfémy. Dodnes se v takových firmách tvoří nové a nové vůně.

Jak vůně dělíme?

Vůně se rozdělují podle toho, kolik obsahují vonných složek a alkoholu. Čím vyšší vonná kompozice, tím je parfém silnější. Tedy parfém (Parfum) obsahuje 15-30 % vonné, parfémové kompozice. Poloparfém, parfémová voda (Eau de Parfum) obsahuje 8-15%, toaletní voda (Eau de Toilette) 4-8 % a kolínská voda (Eau de Cologne) 3-5 %. Nejslabší je 3% svěží voda, závojíček (Eau de Fraiche).

Je známo, že nejsilnější parfémy vydrží nejdéle, stojí nejvíce a v lahvičkách je jich nejméně, určitě tak nejsou vhodné k plýtvání. Většina žen upřednostňuje toaletky, jejichž vůni během dne doplňují řadou přípravků, jako jsou sprchové gely, deodoranty atp.

 Fotografie publikována se svolením BrandonSigma Photography/FreeDigitalPhotos.net

Komentáře

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.